کد خبر: 1213339
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
در نشست خبری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر مطرح شد
نشست خبری جشنواره فیلم فجر روز گذشته در حالی برگزار شد که فضای آن تحت تأثیر اولین شگفتانه این رویداد بود
مصطفی شاه کرمی
جوان آنلاین: نشست خبری جشنواره فیلم فجر روز گذشته در حالی برگزار شد که فضای آن تحت تأثیر اولین شگفتانه این رویداد بود. یک روز قبل از برگزاری این نشست خبری، بلیت‌های آثار عرضه شده طی چند دقیقه و به صورت الکترونیکی فروخته شد. این اتفاق می‌تواند شروعی برای شگفتانه‌های چهل و دومین دوره فیلم فجر باشد که خبر از آشتی دوباره مخاطبان با سالن‌های سینما می‌دهد. دبیر جشنواره هم از کار سخت هیئت داوران برای اعلام نامزد‌ها به دلیل حضور فیلم‌های خوب متعدد در این رویداد خبر داد. 
نشست خبری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر روز گذشته در موزه سینما برگزار شد. مجتبی امینی، دبیر این دوره از جشنواره در ابتدای این نشست با اشاره به کار سخت هیئت انتخاب به دلیل تقاضای بالای فیلمسازان جهت حضور در جشنواره گفت: ۱۰۶ اثر به جشنواره رسید که ۲۲ اثر به سودای سیمرغ راه پیدا کردند و به واسطه احترام به همه اهالی سینما، پیرو تولید حجم زیاد فیلم‌اولی‌ها، بخش فیلم‌های اول به جشنواره اضافه شد و میزبان ۱۲ اثر در این بخش هستیم که در کنار چهار اثر پویانمایی، جشنواره کارش را آغاز می‌کند. در حوزه آثار رسیده، اتفاق خوب امسال این است که آثار در اقلیم‌های مختلف ساخته شده و مخاطبان با فیلم‌هایی روبه‌رو هستند که از مضامین خوبی برخوردارند. در حوزه طنز، کودک و نوجوان و در مجموع در ژانر‌های مختلف فیلم داریم. فکر می‌کنم کار هیئت داوری مثل هیئت انتخاب سخت باشد. 
 
 سانس مدرسه جشنواره
امینی درباره زمان شروع اکران‌های مردمی اظهار داشت: همزمان با آغاز جشنواره اکران مردمی فیلم‌های جشنواره از ساعت ۱۶ آغاز می‌شود. چهار اثر پویانمایی و اثر کودک و نوجوان برنامه‌ریزی شده برای اینکه سیمرغ دانش‌آموزی دریافت کنند و سانس مدرسه نیز برای این آثار تدارک دیده شده است تا این پنج فیلم صبح‌ها توسط دانش‌آموزان دیده شوند. در جشن انقلاب اسلامی باید شرایطی فراهم شود تا همه مخاطبان از سینما بهره‌مند شوند. در سه بخش دیگر هم برنامه‌ریزی شده که نابینایان، ناشنوایان و عزیزان معلول جسمی در برخی سینما‌ها حضور پیدا کنند. جشنواره چند سال بود که افتتاحیه نداشت، امسال پیش‌بینی شده که آیین تجلیل و بزرگداشت چهار تن از اساتید سینما را داشته باشیم؛ محمدرضا علیقلی در موسیقی، پرویز شیخ‌طادی در کارگردانی و فریبا کوثری و ابوالفضل پورعرب در حوزه بازیگری. 
 
 کارت به جای بلیت برای سینماگران
وی بیان کرد: امسال موضوع اختصاص بلیت به سینماگران را کنار گذاشتیم و برنامه‌ریزی شکل گرفت که مجموعه‌ای را در اختیار خانه سینما قرار دهیم تا اهالی خانه سینما بتوانند فیلم‌های جشنواره را ببینند. همین کار هم برای شورای عالی تهیه‌کنندگان و چهار صنف تهیه‌کنندگان شکل گرفت. سعی کردیم امسال عدالت برای همه حاکم باشد و همه دسترسی داشته باشند که فیلم‌ها را ببینند. دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به استقبال چشمگیر مردم در اولین روز فروش بلیت‌ها افزود: خوشحالیم که مخاطبان عزیز به سینما‌ها برمی‌گردند و بعد از اینکه چند سال درگیر کرونا بودیم، خدا را شکر اتفاق خوبی رخ داد. طبق سنوات گذشته، امسال از اواسط جشنواره، جشنواره در ۳۰ استان کارش را شروع می‌کند و آثار سینمایی اکران خواهندشد و مخاطبان آثار را می‌بینند. همچنین با توجه به شرایط معیشت و فضای اقتصادی، هماهنگ شده امسال افزایش قیمت بلیت نداشته باشیم. 
 
 ۷۸ کشور متقاضی بخش بین‌الملل 
امینی درباره آثار بخش بین‌الملل هم توضیح داد: در بخش بین‌الملل، ۷۸ کشور متقاضی بودند که این بخش در دو بخش رقابتی سینمای سعادت و جلوه‌گاه شرق برگزار می‌شود. همچنین با توجه به ظلم و جنایت صهیونیسم، وظیفه جشنواره و اهالی سینما و رسانه این است که برنامه‌ریزی جدی در این زمینه داشته باشند، از این‌رو ما بخش «فلسطین، روح و دم» را به جشنواره اضافه کردیم که رقابتی است. بخش پنجم «کمربند جاده» نام دارد که در این بخش هم میهمان داریم. با توجه به ادغام دوباره بخش ملی و بین‌الملل، امسال میزبان آثار سینمایی خوب کشور‌های همسایه هستیم. در بخش رقابتی سینمای سعادت و جلوه‌گاه شرق در مجموع چهار اثر خواهیم داشت. در این دوره از ۳۲کشور، میزبان میهمانان بین‌الملل خواهیم بود. 
وی در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته جشنواره فجر در یک گرد و غبار برگزار شد و کل دنیا دست به دست هم دادند تا جشنواره برگزار نشود و چراغ فجر خاموش شود، اظهار داشت: شرایط خیلی سخت بود که به لطف خدا جشنواره برگزار شد. این جنگ ترکیبی سال گذشته حوزه بین‌الملل ما را تحت‌الشعاع قرار داده بود. هنرمندان را هم برای عدم حضور در جشنواره تحت فشار قرار داده بودند، اما دوستان ما با این شرایط جنگی سنگ‌تمام گذاشتند و چراغ این بخش هم خاموش نشد و باشکوه برگزار شد. جبهه معاند تمام همت خود را به کار گرفت که بگوید بخش بین‌الملل نبود، ولی ما همانطور که تحریم‌ها را دور زدیم، بخش بین‌الملل را هم برگزار کردیم. 
 
 فعلاً سیمرغ مردمی نداریم
امینی درباره سرنوشت سیمرغ مردمی نیز خاطرنشان کرد: همه ما این جایزه را دوست داریم. البته به عنوان دبیر این را نمی‌گویم. چندین ماه هم دوستان تلاش کردند تا این جایزه بتواند به جشنواره برگردد، اما هنوز این اتفاق رخ نداده است و نتوانستیم ساختار منسجمی برای آن طراحی کنیم تا دعوا و دلخوری به وجود نیاید. البته هیچ جای جهان چنین چیزی نداریم.
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره عدم حضور بزرگان سینمای جهان در بخش بین‌الملل جشنواره تصریح کرد: فشار‌های جهانی برای آسیب زدن به کشورمان ملموس بوده، اما امسال میهمان‌های خوبی خواهیم داشت، ولی شرایط سختی داریم، شاید فیلمسازانی هم باشند که علاقه دارند در جشنواره حضور یابند و شاید دعوت را هم پذیرفته باشند، ولی شرایط را برای آن‌ها سخت می‌کنند، اما این‌چنین نیست که روابط ما با آن‌ها قطع باشد. 
امینی در پایان اظهار داشت: یک‌سوم فیلم‌های این دوره توسط بخش خصوصی، یک‌سوم خصولتی و یک‌سوم دیگر هم با سرمایه دولتی ساخته شده‌اند. برخی می‌گفتند چرا فیلم‌ها دولتی است، در‌حالی‌که باید خوشحال بود دولت به سینما کمک می‌کند. در حال حاضر معیشت هنرمندان خوب نیست، چون کار نیست. یک سال‌هایی می‌گفتند حمایت دولتی نیست، شرایط سخت است و بچه‌ها صورت خود را با سیلی سرخ می‌کنند. الان هم که دولت پای کار آمده، این سؤال را مطرح می‌کنند، در‌حالی‌که این حمایت جای تقدیر دارد. این حمایت‌ها برای این است که چرخه سینما گرم شود و فیلم‌های خوبی را شاهد باشیم.
برچسب ها: سینما ، فیلم ، جشنواره فجر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار